Partner serwisu
Polityka i prawo

Klimczak: W dwa lata zrobiliśmy więcej niż poprzednicy w osiem

Dalej Wstecz
Partner działu

WKB

Data publikacji:
13-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
13-12-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
Klimczak: W dwa lata zrobiliśmy więcej niż poprzednicy w osiem
Wiele trudnych inwestycji drogowych udało się ruszyć z miejsca. Trwa rozbudowa floty LOT oraz infrastruktury portów. Zmiany w praktyce przetargowej ułatwiają natomiast polskim wykonawcom zdobywanie kontraktów – mówił minister infrastruktury Dariusz Klimczak, podsumowując dwa lata nowej ekipy w resorcie.

Dwa lata temu władzę objął rząd Donalda Tuska, w którym tekę ministra infrastruktury otrzymał Dariusz Klimczak. Na półmetku kadencji szef resortu podsumował swój dorobek we wszystkich sferach, za które odpowiada ministerstwo. Wypowiedzi poświęcone kolei relacjonowaliśmy już w Rynku Kolejowym. Również w zakresie dróg, lotnictwa czy gospodarki morskiej Klimczak chwalił się licznymi sukcesami.

– Tylko do końca tego roku otworzymy 200 km nowych dróg krajowych. W budowie jest 1551 km kolejnych odcinków. Chcemy, by po Polsce podróżowało się szybko, ale i bezpiecznie. Polskie drogi, podobnie jak kolej, mają być najlepsze i najnowocześniejsze w Europie – przekonywał Klimczak.

Drogi: Koniec odwlekania trudnych inwestycji

– Realizujemy inwestycje drogowe, których nasi poprzednicy nie chcieli dotknąć – stwierdził polityk. Jako jedną z nich wymienił Zachodnią Obwodnicę Szczecina. – Ten ogromny projekt już zaczyna być realizowany. Obejmie budowę ponad 50 km nowej drogi ekspresowej wraz z tunelem pod Odrą. Na tę budowę czekano latami – podkreślił. Jak jednak pisaliśmy niedawno, w związku ze złożonymi w przetargu odwołaniami rozpoczęcie budowy zapewne przesunie się w czasie.

Niedawno GDDKiA otworzyła oferty na poszerzenie autostrady A2 między Łodzią a Warszawą. Propozycje, z wyjątkiem jednej mieszczą się w kosztorysie. – Wkrótce wybierzemy wykonawców, tak by do 2027 r. poszerzyć ten odcinek o trzeci i czwarty pas – zapowiedział Klimczak. Cztery pasy będą do dyspozycji kierowców tylko na najbliższym stolicy odcinku Pruszków – Konotopa.

Inny przetarg, w którym oferty niedawno poznaliśmy, dotyczy zaprojektowania nowego wariantu Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Jak podkreślił minister, mowa o inwestycji bardzo trudnej ze społecznego punktu widzenia. – Tu także rozkładano ręce przez wiele lat. Wzięliśmy się za ten projekt od nowa – stwierdził minister. Nowy wariant ma mieć charakter kompromisowy: droga powinna zostać zaprojektowana tak, by – wedle słów Klimczaka – nie przeszkadzała mieszkańcom tej części aglomeracji warszawskiej.

Od CPK do „Przylądku Pomerania”

– W tym roku, po wielu latach wysiłków, udało się podpisać „kontrakt stulecia” na (maksymalnie) 84 nowoczesne samoloty dla PLL LOT – przypomniał szef resortu. 40 nowe maszyny regionalne z opcją na 44 kolejne dostarczy Airbus. Jak przekonywał Klimczak, bez nowych maszyn nie byłoby w ogóle możliwe myślenie o budowie lotniska CPK. – Jeśli chcemy „rządzić” na lotnisku, którego budowa będzie kosztowała kilkadziesiąt miliardów złotych, musimy wzmocnić naszego narodowego przewoźnika – argumentował.

Ministerstwo chce rozwijać też regionalne porty lotnicze. – W odróżnieniu od naszych przeciwników chcemy je wspierać, bo to one mają generować krajowy ruch lotniczy, dzięki któremu najnowocześniejsze lotnisko w Europie będzie miało sens – stwierdził polityk.

Wśród inwestycji w gospodarkę morską wymienił natomiast budowę Przylądku Pomerania. – To pierwszy nowy wielki port w Polsce od czasu budowy Gdyni – zaznaczył Klimczak. Mowa o budowie 186 hektarów sztucznego lądu w Świnoujściu wraz z infrastrukturą portową, w tym – Głębokowodnym Terminalem Kontenerowym.

Prawo: Ułatwienia dla polskich firm

Na koniec Klimczak wspomniał o podejmowanych zmianach legislacyjnych. – Uchwaliliśmy prawo, dzięki któremu 17-latkowie mogą zdobyć prawo jazdy na samochód osobowy – przypomniał (rozwiązanie to doczekało się wszakże krytycznej oceny ekspertów – o czym piszemy tutaj). MI uprościło też rejestrowanie samochodów przez Internet. – W porozumieniu z Komisją Europejską zmieniliśmy Krajowy Plan Odbudowy tak, by móc dofinansować wymianę tachografów dla polskich przewoźników. Zmieniliśmy też prawo tak, by umożliwić kontrolę nad dronami w naszej przestrzeni powietrznej – wyliczał.

– Przez 2 lata zrobiliśmy więcej, niż nasi poprzednicy w 8. Dzięki naszym sukcesom firmy budowlane wiedzą, że infrastruktura to ten obszar gospodarki, w który można śmiało inwestować. Są tu ogromne nakłady, które faworyzują polskie firmy, polską i europejską gospodarkę – przekonywał minister. Przypomniał o zaimplementowaniu bezpośrednio wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE, który umożliwił wykluczenie nieuczciwej konkurencji z „państw trzecich”. Wyrazem troski o polskich przedsiębiorców miała być też większa liczba przetargów kolejowych na mniejsze zadania – do 30 lub do 50 mln zł, co umożliwia krajowym firmom budowanie potencjału, portfolio i doświadczenia. – Wybudowaliśmy od podstaw 32 nowe przystanki i stacje, a do końca kadencji wybudujemy co najmniej drugie tyle – zadeklarował.
Partner działu

WKB

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Tusk: CPK zmienia się w Port Polska

Biznes i przemysł

Tusk: CPK zmienia się w Port Polska

Mateusz Kieruzal 12 grudnia 2025

KOWR odkupił kluczową działkę pod budowę CPK

Biznes i przemysł

Duna wybuduje korytarze transportowe dla CPK. To pierwszy etap

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Miliardy na infrastrukturę. Ambitne plany inwestycyjne resortu

Polityka i prawo

Miliardy na infrastrukturę. Ambitne plany inwestycyjne resortu

Damian Kelman 10 lutego 2025

Rozmowy z ministerstwem o rozwoju sieci dróg na Dolnym Śląsku

Polityka i prawo

Wzmocnienie współpracy polsko-litewskiej

Polityka i prawo

Wzmocnienie współpracy polsko-litewskiej

Damian Kelman 17 stycznia 2025

Pozostałe z wątku:

Tusk: CPK zmienia się w Port Polska

Biznes i przemysł

Tusk: CPK zmienia się w Port Polska

Mateusz Kieruzal 12 grudnia 2025

KOWR odkupił kluczową działkę pod budowę CPK

Biznes i przemysł

Duna wybuduje korytarze transportowe dla CPK. To pierwszy etap

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Miliardy na infrastrukturę. Ambitne plany inwestycyjne resortu

Polityka i prawo

Miliardy na infrastrukturę. Ambitne plany inwestycyjne resortu

Damian Kelman 10 lutego 2025

Rozmowy z ministerstwem o rozwoju sieci dróg na Dolnym Śląsku

Polityka i prawo

Wzmocnienie współpracy polsko-litewskiej

Polityka i prawo

Wzmocnienie współpracy polsko-litewskiej

Damian Kelman 17 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij